Partitions
de gb

In connection with the work for the edition series "Das Erbe deutscher Musik", numerous partitions have been created over the past decades. In addition to the partitions that served as the basis for the EdM, there are also a number of depot works that have remained unpublished. All partitions and depot works are kept at the DMgA and can be viewed on site both in the original and, in some cases, on microfilm.

Ahle, Johann Georg (1651–1706)
Unstrutische Clio / Calliope / Erato / Euterpe, oder musicalischer Mayenlust erster–vierdter und letzter Theil. Mühlhausen (J. Hüter) 1676/78.
Submitted by Hans Joachim Moser (only music).

Alder, Cosmas (1500-1550)
Hymnarius 1553.
Submitted by Andreas Traub.

Beer, Johann (1655–1700): see "Collections, Anonyma and Varia"

Birckenstock, Johann Adam (1687–1733)
Selected works. Submitted by Christiane Bernsdorff-Engelbrecht.

  • Sonate a violino solo e violoncello ò basso continuo … opera prima, libro primo. Amsterdam (Roger und M. Charles Le Cene) n.d.
  • Sonate di camera … opera prima, libro secondo. Amsterdam (J. Roger) n.d.
  • XII Solos for a violon with a thorough bass for the harpsichord or bass violin … opera prima. London (J. Walsh) n.d.
  • Six sonatas for two violins, with a thorough bass for the harpsichord or bass violin … opera prima. London (D. Wright) n.d.
  • Sinfonia. 2 Violinen, 2 Oboen, 2 Corni da Caccia, Viola und Basso continuo. Nach den handschriftlichen Stimmen in Uppsala, Universitätsbibliothek.

Brade, William (1560–1630)
Newe außerlesene Paduanen und Galliarden mit 6 Stimmen … auff allen Musicalischen Instrumenten, und insonderheit auff Fiolen lieblich zu gebrauchen. Hamburg (M. Hering) 1614.
Submitted by Harald Kümmerling.

Bronner, Georg (1666–1724): see "Collections, Anonyma and Varia"s

Brückner, Heinrich Aloys (mid 17. cent.): see "Collections, Anonyma and Varia"

Caldara, Antonio (c. 1670 - 1736)

  • Nine double-choir psalms (Lauda Jerusalem, Credidi, In convertendo, Domine probasti me, De profundis, Memento Domine David, Beati omnes, Confitebor … quoniam, Miserere)
  • Te Deum
  • Litaniae Lauretanae (Mailand 1711).

Submitted by Wolfgang Horn.

Colerus: see Köhler

Dedekind, Constantin Christian (1628–1715)
Aelbianische Musen-Lust, in unterschiedlicher berühmter Poeten auserlesenen, mit ahnmuhtigen Melodeien beseelten, Lust- Ehren- Zucht und Tugend-Liedern bestehende. Erstes–Viertes Teil. Dresden (A. Meißner) 1657.
Submitted by Hans Joachim Moser.

Doles, Johann Friedrich (1715–1797)
Matthäus-Passion (1753).
Submitted by Volker Kalisch.

Dressler, Gallus (1533 - 1580/89)
XVIII Cantiones quatuor et plurium vocum. Magdeburg (W. Kirchner) 1567.
Submitted by Kinya Osumi.

Eberlin, Daniel (c. 1630–after 1692): see "Collections, Anonyma and Varia"

Eccard, Johannes (1553–1611)
Works. Submitted by Christine Böcker.

  • 20 Neue Geistliche Gesänge (1574)
  • 24 Neue deutsche Lieder (1578)
  • Nine selected motets on Latin and German texts from manuscripts and prints

Erben, Balthasar (1626–1686): see "Collections, Anonyma and Varia"

Erlebach, Philipp Heinrich (1657–1714): see "Collections, Anonyma and Varia"

Farinelli, Jean Baptiste (1655–after 1720), and Valoix

6 suites or 12 suites from the manuscripts Mus. 1221 und Mus. 1227 of the Hessische Landes- und Hochschulbibliothek Darmstadt.
Submitted by Harald Kümmerling.

Forchheim, Johann Wilhelm (um 1635–1682): see "Collections, Anonyma and Varia"

Franck, Johann Wolfgang (um 1641–vor 1700): ssee "Collections, Anonyma and Varia"

Franck, Melchior (um 1580–1639)
Laudes Dei Vespertinae, Coburg (Andreas Forkel) 1622, 4 Teile mit insgesamt 33 deutschsprachigen Magnificat-Vertonungen.
Submitted by Sr. Eva Maria Schenk (Anneliese Schenk) including admission thesis „Die deutschsprachigen Figuralmagnificats von Melchior Franck“, Stuttgart 1982.

Graupner, Christoph (1683–1760)
Dido, Königin von Carthago. A Singspiel in three acts (1707).
Submitted by Gerhard Menzel.

Grimm, Heinrich (1592/93–1637)
Motets and masses for six or more voices from printed editions.
Submitted by Thomas Synofzik.

Hammerschmidt, Andreas (1611–1675): see Rist, Johann

Haussmann, Valentin (died 1611/14)

  • Neue Intrade, mit 6 und 5 Stimmen auff Instrumenten, fürnemlich auff Fiolen lieblich zu gebrauchen. Nach disen sind etliche Englische Paduan und Galliarde anderer Composition zu finden. Nürnberg (P. Kauffmann) 1604.
    Submitted by Harald Kümmerling.
  • Neue fünffstimmige Paduane und Galliarde, auff Instrumenten fürnemlich auff Fiolen lieblich zu gebrauchen. Nürnberg (P. Kauffmann) 1604.
    Submitted by Harald Kümmerling.
  • Works in three parts
    Submitted by Hartmut Braun.

Part I: Secular German songs

  • Extract auß Valentini Haußmanns Gerbipol. Fünff Theilen der Teutschen Weltlichen Lieder …, 44 five-part songs (RISM H 2393)
  • Der ander Theil deß Extracts …, 40 four-part songs (RISM H 2395)

Part II: Dance collections

  • Neue artige und liebliche Täntze zum theil mit Texten, daß man kan mit menschlicher Stimme zu Instrumenten singen, zum theil ohne Text gesetzt … (RISM H 2384).
  • Venusgarten: Darinnen Hundert Außerlesene gantz Liebliche mehrerntheils Polnische Täntze, unter welche ersten fünfftzige feine höfliche Amorosische Texte von ihme Haußmann gemacht und untergelegt seind, Die andern folgende aber ohne Text hinzugethan … ( RISM H 2391)
  • Neue fünffstimmige Paduane und Gaillarde, auff Instrumenten, fürnemlich auff Fiolen lieblich zu gebrauchen. ( RISM H 2398)

Part III: Transcriptions of Italian compositions

  • Ausszug auss Lucae Marentii vier Theilen seiner Italianischen dreystimmigen Villanellen und Napolitanen ... mit Teutschen Texten gezieret …‚ 51 numbers (RISM M 611).
  • Canzonette, mit dreyen Stimmen, Horatii Vecchi unnd Gemignani Capi Lupi, zuvor mit italianischen Texten, jetzo aber ... mit teutschen Texten beleget …, 34 numbers (RISM 1606-13)
  • Johann-Jacobi Gastoldi und anderer Autorn Tricinia …‚ 47 numbers (RISM 1607-25).
  • Die erste Class der vierstimmigen Canzonetten Horatii Vecchi …‚ 28 numbers (RISM 1610-19).

Heinichen, Johann David (1683-1729)

  • Missa No. 5 F-Dur (2 versions, D-Dl Mus.2398-D-14 und 14a).
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Missa in D (2 versions, D-B Mus.ms.autogr. Heinichen 2 und Heinichen M 4a).
    Submitted by Hans-Joachim Theill.
  • Missa No. 8 D-Dur (1725, D-Dl Mus.2398-D-9).
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Missa No. 9 D-Dur (1726, D-Dl Mus.2398-D-6).
    Submitted by Thomas Gerwin.
  • Missa No. 11 D-Dur.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Missa No. 12 D-Dur (1729, D-Dl Mus.2398-D-11).
    Submitted by Kurt Zodel.
  • Requiem solenne C-Dur, (D-Dl Mus.2398-D-15).
    Submitted by Thomas Gerwin.
  • Requiem Es-Dur (D-Dl Mus.2398-D-16).
    Submitted by Thomas Kohlhase, continuo realisation by Wolfgang Horn.
  • Offertorium zur Missa pro defunctis (D-Dl Mus.2398-E-14,3).
    Submitted by Thomas Gerwin.
  • Lamentationes in Coena Domini (3 Lamentationen für die erste Matutin-Nokturn des Gründonnerstags) (D-Dl Mus.2398-D-28).
    Submitted by Kurt Zodel.
  • Passionsoratorium Laride tempie ignude (D-Dl Mus.2398-D-62).
    Submitted by Hans Bergmann.
  • Oratorium Nicht das Band, das dich bestricket (Oratorio tedesco al sepolcro santo) (D-Dl Mus.2398-D-63).
    Submitted by Hans Bergmann.
  • Cantata al sepolcro di nostro Signore (D-Dl Mus.2398-D-61).
    Submitted by Kurt Zodel, revision of text by Wolfgang Horn.
  • Cantata al sepolcro di nostro Signore (D-Dl Mus.2398-D-62).
    Submitted by Hans Bergmann , revision of text by Wolfgang Horn.
  • Magnificat in F-Dur (2 versions, D-Dl Mus.2398-D-22 und 22a).
    Submitted by Thomas Gerwin.
  • Magnificat in B-Dur (1723, D-Dl Mus.2398-D-24).
    Submitted by Thomas Gerwin.
  • Hymnus Ave maris stella a 4 + colla-parte-instruments (D-Dl Mus.2398-E-8).
    Submitted by Thomas Kohlhase, continuo realisation by Wolfgang Horn.
  • Hymnus Jesu Redemptor omnium in Nativitate Domini a 4 + colla-parte-instruments, (D-Dl Mus.2398-E-7).
    Submitted by Thomas Kohlhase, continuo realisation by Wolfgang Horn.
  • Psalmen und Magnificat zur Vesper an Marienfesten.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Vier Magnificat-Vertonungen.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Psalm Memento Domine David.
    Submitted by Axel Blase
  • Haec dies (D-Dl Mus.2398-E-5).
    Submitted by Thomas Gerwin.
  • Te Deum D-Dur (2 versions, D-Dl Mus.2398-D-17 und 17a).
    Submitted by Harald Pfaffenzeller.
  • Gelobet sei der Herr und Der Segen des Herrn (D-Dl Mus.2398-E-504 und E 505).
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Lobe den Herren (D-Dl Mus.2398-E-506).
    Submitted by Thomas Gerwin.
  • Der Herr ist nahe (D-Dl Mus.2398-E-507).
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Einsamkeit, o stilles Wesen (D-Dl Mus.2398-E-508).
    Submitted by Thomas Gerwin.

Heugel, Johann (vor 1500-1585)
Motets and Magnificat.

State motets

  • Quid mea Musa canet? (5v)
  • Fundite laeta Deo, Quo fugis, heu, nostrae spes (5v)
  • Felix illa dies sit (12v)
  • Colloquium Hospitis et Nymphe (10v)

Antiphons

  • Ecce ancilla Domini (5v)
  • Memento mei Domine (5v)
  • Veni Sancte Spiritus (4v)
  • Responsorien
  • Ecce dies venient (4v)
  • Martinus Abrahae sinu (4v)

Offiziums- and Propriumsmotets (5v), (4v)

  • Jesu nostra redemptio
  • Vita sanctorum, Deus angelorum
  • Signum salutis pone Domine
  • Circumdederunt me viri mendaces
  • Emendemus in melius
  • Salva nos, Domine, vigilantes

Psalm motets

  • Memento Domine David (4v)
  • Laudate Dominum omnes gentes (4v)
  • Usquequo Domine oblivisceris, Libera me Domine (4v)
  • Exaudi Deus clamorem meum (4v)
  • Laudate Dominum bonus es psalmus, Bonitatem fecisti cum servo tuo (5v)
  • Lauda Jerusalem Dominum, Laudate Dominum quoniam bonus (4v)

Magnificat

  • Magnificat im 1., 2. und 4. Ton.

Submitted by Susanne Cramer.

Jacobi, Michael (mid 17. cent.): see Rist, Johann

Keiser, Reinhard (1674-1739)
Brockes-Passion.
Submitted by Isabel Pecher (including detailed critical report and commentary)

Kemp, Martin: see Loewe (von Eisenach), Johann Jacob

Kittel, Caspar (mid 17. cent.)
Arien und Cantaten mit 1. 2. 3. und 4. Stimmen, sambt beygefügtem Basso continuo … Operetta I. Dresden (Kittel) 1638.
Submitted by Hans Joachim Moser. See some titles at Nauwach.

Köhler, Martin (Colerus, Martinus; um 1620–um 1703)
Sulamithische Seelenharmonie (1662), 12 sacred concertos for voice and basso continuo.
Submitted by Reinhold Kubik.

Kortkamp, J.: see Rist, Johann

Löhner, Johann (1645–1705)
Keusche Liebs- und Tugend-Gedancken, in zwölff Arien mit einer Sing-Stimme und zwey Violinen verfasset. Mit Basso continuo. Nürnberg (Chr. Gerhard ) 1680.
Submitted by Hans Joachim Moser.

Loewe (von Eisenach), Johann Jacob (1628–1703)

  • Zweyer gleichgesinnten Freunde Tugend- und Schertz-Lieder, auff die itzige neueste Art in die Sing- und Dichtkunst verfasset (together Julius Johannes Weiland). Bremen (J. Köhler) 1657.
    Submitted by Albert Rodemann; incomplete.
    22 numbers, each Ritornello / Aria, 1-3 voices, 2 violins, viola and basso continuo.
  • Synfonien, Intraden, Gagliarden, Arien, Balletten, Couranten, Sarabanden. With 3 or 5 instruments. Bremen (J. Köhler) 1657/58. 12 suites and one sinfonia; total of 52 numbers.
    Submitted by Albert Rodemann.
  • Salanische Musen-Lust, Das ist: Zweyer gleich-gesinnten Freunde, Johann Jacob Löwens von Eisenach, und M. Martin Kempens, aus Preussen zu erfreulichem Schertz … dienende Lieder, mit singenden und klingenden Stimmen abgefasset (together with Martin Kemp). With basso continuo. Jena (J. J. Bauhoffer ) 1665.
    Submitted by Hans Joachim Moser; a second transcription by Albert Rodemann.
  • Neue Geistliche Concerten, mit 1. 2. 3. Stimmen zu singen und 2 Violinen and basso continuo. Wolfenbüttel (Loewe) 1660.
    Submitted by Albert Rodemann; incomplete.
  • Sonaten, Canzonen und Capriccen a 2 Instrumentis. Cornettino e Violino; 2 Violini; Violino e Viola; 2 Cornettini o Violini; 2 Clarini; und Generalbass. Mühlhausen (F. Mohr) 1664. Total of 17 numbers.
    Submitted by Albert Rodemann.
  • Einstimmige Neue Arien mit zweystimmigen Rittornellen über Johann Georg Braunens Weltliche Lieder. Erster und Anderer Teil. Nürnberg (J. Hofmann).
    Submitted by Albert Rodemann; Transcription of the lost copy of the Deutsche Staatsbibliothek Berlin; the Violino II and Viola parts are missing. With basso continuo.
  • Gustate et videte a 5: CCB, 2 Violini, Basso continuo. After the tablature at Universitätsbibliothek Uppsala.
    Submitted by Albert Rodemann.
  • Sonata a 4 (2 Violini, Viola, Violetta, Basso continuo), Sonata a 5 (2 Violini, Tenore, Violona, Basso continuo), Sonata a 6 (2 Violini, Viola, Viol di gamba, Violon, Basso continuo). After the parts at Universitätsbibliothek Uppsala.
    Submitted by Albert Rodemann.
  • Zwei Choräle: Das Licht so sich verborgen und Das Finsternis tritt ein. From the Lüneburg hymnal 1686: no. 1874 and 1906.
    Submitted by Albert Rodemann.

Lohr, Michael (1591–1654)
Neue teutsche [und lateinische] Kirchengesänge, 2 parts, Freiberg 1629 and Dresden 1637.
Submitted by Carl-Ernst Bergunder.

Mancinus, Thomas (1550–1611/12)
Selected works

  • Cantio funebris „Si bona suscepimus“ a 5 (1585).
  • Epicedium „O domine, qui redigis hominem“ a 6 (1609).
  • Das erste Buch lustiger und höfflicher Lieder mit vier und fünf Stimmen (1588).
  • Duum vocum cantiuncularum (1597).

Submitted by Reinhold Kubik.

Meier, Peter (17. cent.): see Rist, Johann

Möller, Johann (end 16.–mid 17. cent.)

  • Neuwe Paduanen unnd darauff gehörige Galliarden von 5 Stimmen: sampt einem neuwen Quodlibet auff allerley Instrumenten füglich zu gebrauchen … Frankfurt a. M. (N. Stein) 1610.
    Submitted by Harald Kümmerling (5a vox is missing in the transcription, which can be supplemented from the parish library of Gauernitz-Constappel)
  • Andere noch mehr Newe Paduanen und darauff gehörige Galliarden mit 5 Stimmen, sampt eins von 3 Stimmen, auff allerley Instrumenten füglich zu gebrauchen … Darmstadt (B. Hofmann) 1612.
    Submitted by Harald Kümmerling. (the lost 5a vox is missing in the transcription)

Nauwach, Johann (beginning 17. cent.)
Erster Theil Teutscher Villanellen mit 1, 2 und 3 Stimmen auf die Tiorba, Laute, Clavicymbel und andere Instrumenta gerichtet. Dresden ( G. Hoffmann) 1627. With basso continuo.
Submitted by Hans Joachim Moser.

Nucius, Johannes (c. 1556–after 1617)
Motets from the prints Cantionum sacrarum quinque et sex vocum, Liber I et II, Liegnitz 1609. (not published in volume 5 of the EdM special series)
Submitted by Jürgen Kindermann.

Oesterreich, Georg (1664–c. 1735): see "Collections, Anonyma and Varia"

Otto, Valerius (early 17. cent.)

  • Newe Paduanen, Galliarden, Intraden und Currenten. Nach Englischer und Frantzösischer Art. Leipzig (Abraham Lamberg) 1611.
    Transcription of the only surviving two middle parts, altus and tenor, by Harald Kümmerling. 64 numbers.
  • Magnificat 7. Toni a 4.
    Submitted by Harald Kümmerling.

Palladius, David (late 16. cent.)
Cantiones nuptiales (1590).
Submitted by Reinhold Kubik.

Pape, Hinrich (mid 17. cent.): see Rist, Johann

Pfleger, Augustin (ca. 1635–ca. 1690)
Geistliche Konzerte. Universitätsbibliothek Uppsala, Ms. 73, 74 und 85.
Transcriped by various students, from the estate of Fritz Stein, edited by Walter Teschendorff.
(not in vols 50 and 64 of EdM).

Pohle, David (1624–1695): see "Collections, Anonyma and Varia"

Praetorius, Bartholomäus (early 17. cent.)
Newe Liebliche Paduanen und Galliarden mit 5 Stimmen … auff allen Musicalischen Instrumenten; Insonderheit aber auff Viola di Gamba und Viola di Braccia, artlich zu gebrauchen … Berlin (G. Runge) 1616.
Submitted by Harald Kümmerling. (the lost bassus is missing in the transcription)

Rist, Johann (1607–1667); see also: Schop, Johann
Neuer Himlischer Lieder Sonderbahres Buch … welche so wol auf bekante … alß auf gantz neue und von … hochberühmten Meistern … wolgesetzte Melodeien können gesungen und gespielet werden … hervorgegeben von Johann Rist.

Erster Theil: Nos. 1, 4, 5, 9 and 10 by Sigmund Gottlieb Staden.

Anderer Theil: Nos.. 1, 3, 4 and 10 by Andreas Hammerschmidt.

Dritter Theil: No. 1 by Hinrich Pape, Nos. 3 and 4 by Peter Meier, No. 8 by Michael Jacobi, No. 10 by J. Kortkamp .

Vierter Theil: Nos. 1, 3, 5, 9 and 10 by Jakob Schultze.

Fünffter und letzter Theil: Nos. 1, 3, 5 and 8 by Heinrich Scheidemann. Lüneburg (J. und H. Sternen) 1651.
Submitted by Hans Joachim Moser.

Ristori, Giovanni Alberto (1692–1753)
Missa in C (D-Dl Mus. 2455-D-500).
Submitted by Hans-Joachim Theill.

Ritter, Carl Friedrich (1695–1742)
Concentus terrestris. Six masses (Augsburg 1727).
Submitted by Rudolf Walter.

Rosenmüller, Johann (1619–1684): see also "Collections, Anonyma and Varia"
Studenten-Music, darinnen zu befinden allerhand Sachen mit drey und fünff Violen, oder auch andern Instrumenten zu spielen. Leipzig (Rosenmüller und H. Grossens Erben) 1654.
Submitted by Fred Hamel and Albert Rodemann.

Salier, Leonhard (c. 1639–c. 1700): see "Collections, Anonyma and Varia"

Scheidemann, Heinrich (c. 1596–1663): see Rist, Johann

Schildt, Melchior (1593–1667): see "Collections, Anonyma and Varia"

Schop, Johann (um 1590–1667)
Johann Risten Himlische Lieder, mit sehr lieblichen und anmuhtigen … Melodeien, nunmehr aufs neue widrum übersehen … Erster Theil: Nos. 1 and 8. Ander Theil: Nos. 1 and 7. Dritter Theil: Nos. 3, 6 and 10. Vierdter Theil: Nos. 2 and 8. Fünffter und letzter Theil: Nos. 2, 7, 9 and 10. Lüneburg (J. und H. Sternen) 1652.
Submitted by Hans Joachim Moser.

Schultz, Johann (died 1653)
Viertzig Neuwe Außerlesene Schöne, Liebliche Paduanen, Intraden, und Galliard mit 4 Stimmen, benebenst zwochorigen Passametzen mit 8 Stimmen ... Hamburg (H. Carstens) 1617.
Submitted by Harald Kümmerling.

Schultze, Jakob (first half 17. cent.): see Rist, Johann

Selle, Thomas (1599–1663): see also "Collections, Anonyma and Varia"

  • Sabbahtische Seelenlust, Daß ist: Lehr-, Trost-, Vermahnung- und Warnungsreiche Lieder über alle Sontägliche Evangelien deß gantzen Jahres, welche so wol auf bekante … als auch gantz Neue vom … Sellio … wolgesetzete Melodeien können gesungen und gespielet werden … published by Johann Rist. Lüneburg (Sternen) 1651.
    Submitted by Hans Joachim Moser.
  • Erster Teil Deutscher Geistlicher Concerten, Madrigalien und Motetten, mit 3–14 und 16 Stimmen, zum Basso Continuo vor die Orgel, Regal, Clavicymbel, Spinet, Theorben und Lauten zu 1–4 Chören und allerhand Musicalischen besaiteten und blasenden Instrumenten und Menschen-Stimmen; auch Trombetten etc. in Kirchen und sonsten zu gebrauchen.
  • Concertuum Latino-Sacrorum II, IV & V. vocibus ad Bassum Continuum concinendorum Liber primus (1646).

Submitted by Karin Andrae.

Silvani, Giuseppe Antonio (1672–1726)
Inni sacri per tutto l’anno op. IV (Bologna 1705).
Submitted by Thomas Gerwin.

Staden, Sigmund Gottlieb (1607–1655): see Rist, Johann

Stieler, Caspar (mid 17. cent.)
Die geharnischte Venus (Hamburg 1660). 70 melodies for voice and basso continuo.
Submitted by Hans Joachim Moser.

Strattner, Georg Christoph (c. 1645–1704): see "Collections, Anonyma and Varia"

Strunck, Nikolaus Adam (1640–1700): ssee "Collections, Anonyma and Varia"

Strutius, G. Thomas (died 1678): see "Collections, Anonyma and Varia"

Theile, Johann (1646–1724): see "Collections, Anonyma and Varia"

Utrecht, Heinrich (early 17. cent.)
Parnassi Musici Terpsichore hoc est paduana, galliarda, alemanda, intrada, mascherade, aria, couranta, volta, 5 voc. cum basso generali … Wolfenbüttel (Utrecht) 1624.
Submitted by Harald Kümmerling.

Valoix: see Farinelli, Jean Baptiste

Voigtländer, Gabriel (c. 1596–1643)
Erster Theil Allerhand Oden unnd Lieder, welche auff allerley als Italienische, Frantzösische, Englische und anderer Teutschen guten Componisten Melodien bey Clavi Cimbalen, Lauten, Tiorben, Pandorn, Violen di Gamba … zu gebrauchen und zu singen … Sohra (H. Kruse) 1642.
Submitted by Hans Joachim Moser.

Weber, Georg (17th cent.)
Sieben Theile Wohlriechender Lebens-Früchte … in 1, 2, 3, 4, 5 Stimmen zu singen; mit etlich beygefügten Sinfonien zu 2 Violinen und dem B.C. … Königsberg (J. Andree) 1648/49.
Submitted by Hans Joachim Moser.

Weiland, Julius (died. 1663): see "Collections, Anonyma and Varia"

Weiland, Julius Johannes: see Loewe (von Eisenach), Johann Jacob

Zelenka, Jan Dismas (1679-1745)

  • Missa Sanctae Caeciliae ZWV 1.
    Submitted by Anselm Gerhard (including detailed critical report and commentary)
  • Gloria der Missa Judica me ZWV 2.
    First version submitted by Jana Vojtěšková, later versions submitted by Tiago de Olivera Pinto.
  • Missa Corporis Domini C-Dur ZWV 3.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Missa Sancti Spiritus D-Dur ZWV 4.
    Submitted by Reinhold Kubik, continuo realisation by Hans-Joachim Theill.
  • Missa Fidei C-Dur (only Kyrie und Gloria) ZWV 6.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Missa paschalis D-Dur ZWV 7.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Missa Corporis Dominici D-Dur ZWV 9.
    Submitted byn Reinhold Kubik.
  • Missa Divi Xaverii D-Dur ZWV 12.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Missa Sancti Josephi D-Dur ZWV 14.
    Submitted by Wolfgang Horn.
  • Missa Eucharistica D-Dur (only Kyrie und Gloria) ZWV 15.
    Submitted by Christoph Horrix.
  • Missa Purificationis B.M.V. D-Dur ZWV 16.
    Submitted by Thomas Kohlhase, continuo realisation by Paul Horn.
  • Missa Sancti Blasii C-Dur ZWV 22 (Incertum).
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Missa D-Dur ZWV 23 (Incertum).
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Credo a due chori F-Dur ZWV 32.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Sanctus et Agnus Dei g-Moll ZWV 34 (Supplement to and partial parody of Agnus Dei II from Palestrina's Missa Nigra sum).
    Submitted by Wolfgang Horn.
  • Sanctus d-Moll ZWV 36 (Supplement to Palestrinas Missa sine nomine and partial parody of the Agnus Dei).
    Submitted by Wolfgang Horn.
  • Agnus Dei C-Dur ZWV 37.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Requiem c-Moll ZWV 45.
    Submitted by Wolfram Hader.
  • Requiem D-Dur ZWV 46.
    Submitted by Wolfram Hader.
  • Musik zum Officium defunctorum ZWV 47 (Invitatorium and 3 readings of the first nocturnal, 9 Responsories of the 1st-3d nocturnal).
    Submitted by Eberhard Steindorf.
  • Requiem d-Moll ZWV 48.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Requiem F-Dur ZWV 49.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • 3 Lamentationes Jeremiae Prophetae (for the first matins nocturne of Holy Saturday) ZWV 54 and ten small choral movements to the Lamentationes ZWV 203.
    Submitted by Christoph Horrix.
  • Responsoria pro hebdomada Sancta (the 27 responsories to the Matins nocturnes of Maundy Thursday, Good Friday and Holy Saturday) ZWV 55 Nos. 1–27.
    Submitted by Christoph Horrix, continuo realisation by Paul Horn.
  • Miserere d-Moll ZWV 56.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Immisit Dominus pestilentiam. Musica ad sepulcrunt sacrum ZWV 58.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Attendite et videte. Musica ad sepulcrum sacrum ZWV 59.
    Reconstruction by Wolfgang Horn.
  • Deus Dux. Musica ad sepulcrum sacrum ZWV 60.
    Submitted by Wolfgang Horn.
  • Il serpente di bronzo. Cantata sacra ZWV 61.
    Submitted by Hans-Joachim Theill, revision of text by Vittoria and Walther Dürr.
  • I penitenti al sepolcro del redentore. Oratorio ZWV 63.
    Submitted by Reinhold Kubik, revision of text by Vittoria and Walther Dürr.
  • Dixit Dominus C-Dur ZWV 67.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Laetatus sum D-Dur ZWV 88.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Laetatus sum A-Dur ZWV 90.
    Submitted by Reinhold Kubik
  • Nisi Dominus a-Moll ZWV 92.
    Submitted byn Hanna Pawlak.
  • Beati omnes G-Dur ZWV 94.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • De profundis a-Moll ZWV 95.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Memento Domine David Es-Dur ZWV 98.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Ecce nunc benedicite a-Moll ZWV 99.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Confitebor ... Angelorum B-Dur ZWV 100.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Domine probasti me F-Dur ZWV 101.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Lauda Jerusalem a-Moll ZWV 102.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Lauda Jerusalem F-Dur ZWV 104.
    Submitted by Hanna Pawlak.
  • Hymnus Creator alme siderum d-Moll ZWV 111.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Hymnus Crudelis Herodes g-Moll ZWV 112.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Alma redemptoris mater D-Dur ZWV 126.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Sechs Vertonungen des Ave regina coelorum ZWV 128.
    Submitted by Volker Kalisch, continuo realisation by Paul Horn.
  • Regina coeli A-Dur ZWV 130.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Salve regina a-Moll ZWV 135.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Salve regina d-Moll ZWV 139.
    Submitted by Volker Kalisch, continuo realisation by Paul Horn.
  • Te Deum a due cori D-Dur ZWV 146.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Litaniae de Venerabili Sacramento C-Dur ZWV 147.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Litaniae de Venerabili Sacramento D-Dur ZWV 148.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Litaniae Lauretanae („de Vergine Maria“) C-Dur ZWV 149.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Litaniae Lauretanae G-Dur a cappella ZWV 150 „in honorem Thaumaturgae Krupnensis“.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Litaniae Omnium Sanctorum a-Moll ZWV 153.
    Submitted by Thomas Kohlhase.
  • Litaniae Xaverianae D-Dur ZWV 154.
    Submitted by Rainer Klaus.
  • Litaniae Xaverianae c-Moll ZWV 155.
    Submitted by Rainer Klaus.
  • Litaniae de Sancto Xaverio F-Dur ZWV 156.
    Submitted by Christoph Horrix.
  • Angelus Domini descendit A-Dur ZWV 161.
    Submitted by Volker Kalisch, continuo realisation by Paul Horn.
  • O sponsa amata, Aria ZWV 162 (Incertum).
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Asperges me ZWV 163 Nr. 2 und 3.
    Submitted by Axel Blase.
  • Barbara dira effera F-Dur, Solokantate ZWV 164.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Currite ad aras C-Dur, Offertorium de B.M.V. ZWV 166.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Da pacem domine B-Dur a due cori ZWV 167 (Arrangement of a foreign composition?).
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Gaude laetare A-Dur ZWV 168.
    Submitted by Volker Kalisch.
  • Melodrama de S. Wenceslao Sub olea pacis et palma virtutis ZWV 175.
    Submitted by Susanne Oschmann.
  • Serenata. Mythological wedding cantata ZWV 177.
    Submitted by Christoph Horrix.
  • Arrangement and completion of Palestrina's parody mass Nigra sum after Lhéritier's motet a 5, without ZWV number.
    Submitted by Wolfgang Horn and Thomas Kohlhase.

INCERTA AND FALSELY ATTRIBUTED WORKS (ZWV 200–221)

  • Missa C-Dur ZWV 200.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Sollicitus fossor. Solokantate ZWV 209.
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • Qui nihil sortis felicis videt. Solo cantata ZWV 211
    Submitted by Reinhold Kubik.
  • 18 Cantiones sacrae (Zelenka's transcriptions of motets from Palestrina's 2nd book of motets) ZWV 220.
    Submitted by Christoph Horrix.

Collections, Anonyma and Varia

Sacred concerts from the period around 1660 to 1700.
Submitted by Hans Joachim Moser.

First part. Sacred chor concertos:

  • Johann Rosenmüller (um 1620–1684): Lauda Jerusalem
  • Johann Wolfgang Franck (um 1641–vor 1700): Ich habe Lust abzuscheiden
  • Georg Oesterreich (1664–um 1735): Selig sind die Toten
  • Nikolaus Adam Strungk (1640–1700): Siehe, meine Freundin
  • Georg Oesterreich (1664–um 1735): Herr Jesu Christ, meins Lebens Licht
  • Georg Bronner (1666–1724): Nun lob, mein Seel, den Herren
  • Johann Wilhelm Forchheim (um 1635–1682): Lobe den Herrn, meine Seele
  • Philipp Heinrich Erlebach (1657–1714): Die mit Tränen säen
  • Heinrich Aloys Brückner (Mitte 17. Jh.): O grande mysterium
  • Johann Theile (1646–1724): Daran ist erschienen die Liebe Gottes
  • Balthasar Erben (1626–1686): Peccavi super numerum arena maris

Second part. Sacred solo concertos for one to three voices and instruments

  • Daniel Eberlin (c. 1630–after 1692): Ich will in aller Not
  • Leonhard Sailer (c. 1630–c. 1700): Vertere in luctum Cythara
  • Johann Beer (1655–1700): Venite ad me omnes
  • Georg Christoph Strattner (c. 1645–1704): Herr, wie lange willst Du mein so gar vergessen?
  • G. Thomas Strutius (died 1678): Resonet in laudibus
  • Johann Theile (1646–1724): Ach, daß ich hören sollte
  • David Pohle (1624–1695): Wie der Hirsch schreiet
  • Melchior Schildt (1593–1667): Ach mein herzliebes Jesulein
  • Thomas Selle (1599–1663): Sic deus dilexit mundum
  • Julius Weiland (died 1663): Wer wälzet uns den Stein von des Grabes Tür?

Handwritten instrumental works by Dresden Schütz students.
Submitted by Hans Bergmann.

  • (Anon.): Le Testament du Sr. Belleville
  • Johann Wilhelm Furchheim (c. 1635–1682): Sonata a 2 e-Moll, Suite a 5 h-Moll, Sonata I a 5 a-Moll, Sonata II a 5 Es-Dur, Sonata I a 6 D-Dur, Sonata II a 6 A-Dur.
  • Johann Jakob Löwe (1629–1703): Sonata a 4 G-Dur, Sonata a 5 C-Dur, Sonata a 6 Es-Dur.
  • David Pohle (1624–1695): Bransles a 4 G-Dur, Sonata a 4 g-Moll, Sonata I a 5 C-Dur, Sonata II a 5 C-Dur, Sonata I a 6 F-Dur, Sonata II a 6 d-Moll, Sonata III a 6 d-Moll, Sonata IV a 6 g-Moll, Sonata a 8 C-Dur.
  • Johann Theile (1646–1724): Suite a 4 A-Dur, Sonata a 4 C-Dur.
  • Clemens Thieme (1631–1668): Suite a 5 B-Dur, Sonata I a 5 e-Moll, Sonata II a 5 d-Moll, Sonata I a 6 e-Moll, Sonata II a 6 d-Moll, Sonata a 8 C-Dur.

Anonymus

Mucken-Netz oder Gemüts-Erfrischung … durch etliche fröliche Gesänglein mit eignen Melodeyen und Arien … angestimmet. Erster Theil. Dazu im Anhang: Bart-Streit in drey Theil… Salzburg (J. B. Mayr) 1694/95. For voice and basso continuo.
Submitted by Hans Joachim Moser.

^